Corona - frågor och svar


Var går gränsen för förtal och vilket straff gäller?

Fråga

Hej, Jag driver en krog & i våras drabbades vi hårt ekonomiskt av Corona-pandemin. Allt bokades av & det fanns en oro över att vårt livsverk skulle gå i kras. Vi har fått ha öppet i sommar men med tuffa restriktioner gällande avstånd mellan gäster osv. Ett stort inkomstbortfall mot tidigare år såklart. Alla våra gäster har varit förstående när vi pratat om att hålla avstånd och allt annat som man borde kunna vid det här laget. Men. Vi hade en tjej som bokat bord för 4 personer. Med kort varsel hörde de av sig & sa att de vill ha med sig två barn till sitt bord. Vi var då upp i maxantal för bokningar & var tvungna att neka de två sista platserna. Såklart hade vi om vi inte varit i rådande pandemi kunnat snö in folk, men nu var vi tvungna att säga nej. Hon som bokade var läkare & sade i telefon att det var dåligt av oss. Att man visst får ta med mer folk med kort varsel om de är barn. Vi ville inte chansa på det eftersom myndigheter gör razzior där de kollar om vi sköter restriktionerna. Då skulle isåfall riskera att vårt levebröd försvinner om vi bryter mot Folkhälsomyndighetens restriktioner. Läkaren (& hennes man) skrev en dålig recension om oss på Tripadvisor där de kallade oss arroganta & ogästvänliga. De hittade även på att mat & standard var hemsk, fastän de inte smakat mat eller varit på plats. Eftersom vi då är mitt i en pandemi & detta gjordes av en läkare ville jag checka av läget. Så jag mailade hennes chef & undrade om hon kunde föreläsa om kryphål i Corona-restriktionerna ur ett läkarperspektiv. Jag beskrev även hur hon i telefon sagt att hon är läkare & tycker att vi visst borde kunna få in fler folk. Jag uttryckte missnöje till hennes chef om att hon betett sig klandervärt. Nu vill hon ange mig för förtal & jag undrar såklart om hon skulle kunna få rätt & i vilken skala straffet isåfall skulle kunna vara?